fbpx

Spiser du nok fisk?

Posted by / 16/10/2019 / Categories: Ammende / 0 Comments

Nordmenn spiser for lite fisk og kanskje er du en av dem? Det kan være at man har dårlige middagsminner om ihjelkokt torsk eller tenker at det er vanskelig å få i seg nok fisk i en travel hverdag med småbarn.   

Helsemyndighetene anbefaler å spise fisk to til tre ganger i uken for å dekke behovet vårt. Mange vet at fisk er en god kilde til omega-3, men ikke at det også er en viktig kilde til jod. For kvinner som ammer er det desto viktigere å få næringsstoffene man trenger, og jod og omega-3 er viktige for både mor og barn i denne perioden. Fisk tilbyr begge deler. 

Jod, hvit fisk og helsefordeler

Hvit saltvannsfisk som torsk, sei og hyse er naturlige og viktige kilder til jod. Mineralet er viktig og bidrar til skjoldbruskkjertelens normale funksjon og regulerer stoffskifte, og det bidrar til barns normale vekst. Å sørge for nok jod gjelder ikke kun deg selv når du ammer, men også barnet da inntaket påvirker morsmelken.

Les mer om hvorfor jod er er viktig for ammende og gravide.

Få spiser nok fisk til å dekke behovet alene, og inntak som inkluderer meieri vil derfor være til hjelp. Fisk bidrar likevel på flere måter og gir deg omega-3, men da hovedsaklig gjennom fet fisk som laks, ørret og makrell. 

Hvordan spise mer fisk i uka?

Mange kan synes det er vanskelig å lage en fiskemiddag og integrere det i en travel hverdag. Det skal være enkelt, men en forutsetning er at man er bevisst på behovet man har og lager faste fiskedager i uka. Enkle fiskeprodukter som fiskekaker, fiskeboller og fiskepinner er raskt å lage, og ellers kan man finne inspirasjon til spennende og gode retter på diverse nettsider om matlaging.

Det hjelper også å bruke fisk som pålegg til frokost og kveldsmat. Makrell, sild, kaviar og røkt laks er godt å ha på brødskiva. Tunfisksalater eller laksewrap kan fint spises som lunsj og er lettvint å lage.  Kort sagt er disse rådene gode å følge: 

  • Planlegg faste fiskedager i uka
  • Gjør fiskemiddagen spennende
  • Bruk fisk som pålegg

Helsedirektoratets anbefalinger tilsvarer 300-450 gram ren fisk i uken, og minst 200 gram bør være fet fisk. Balanser derfor fiskeinntaket med hvit og mager fisk og fet fisk for å sørge for både jod og omega-3.

Vi betaler porto!
About the author

Comments are closed.