fbpx

Mørketid og D-vitamin

Posted by / 06/10/2019 / Categories: Kvinne / 0 Comments

Kroppen produserer D-vitamin såfremt huden eksponeres for nok sollys. Så hva skjer når mørketiden kryper inn, og hvordan få dekket det nødvendige behovet av vitaminet?

I sommerhalvåret er nordmenn flest ute og nyter solen. Får man solen når den står sterkest i cirka 10 minutter to ganger i uken, vil de fleste i befolkningen få dekket sitt behov av D-vitamin.

I Norge kan det være en stor utfordring å produsere nok av vitaminet i løpet av vinterhalvåret. Det er fordi vi har færre og kortere dager med sol, samt at man også dekker kroppen med ekstra bekledning på grunn av kulda. Slik som vi tilpasser vårt ytre for dette lange halvåret, er det også viktig å tilpasse hvordan denne årstiden påvirker vårt indre. Det blir viktig å få i seg nok D-vitamin, og det kan vi i kosten.

Hvorfor er det viktig?

D-vitamin er nødvendig for at en rekke funksjoner i kroppen skal fungere som normalt. Vitaminet er viktig for blant annet skjelettet, gjennom å bidra til opptaket av fosfor og kalsium. Dekkende inntak kan derfor bidra å forebygge benskjørhet, noe kvinner er mer utsatt for jo eldre man blir. Kroppens immunforsvar, muskelfunksjon og celledelingsprosess blir også påvirket av D-vitamin.

Hva bør jeg spise?

Gode kilder til mat som er rik på D-vitamin er fet fisk som makrell, laks og ørret, fiskelever og tran. Man kan også spise matvarer som er beriket med D-vitamin som margarin og enkelte melketyper som ekstra lettmelk. Egg inneholder også vitaminet. Det anbefalte dagsinntaket for voksne er 10 mikrogram, men hva tilsvarer egentlig det? Noen eksempler på hva du kan spise for å dekke dagsbehovet er:

  • 200 gram makrell
  • 100 gram laks
  • Tre brødskiver med makrell i tomat
  • 2,5 liter ekstra lettmelk

Behov for tilskudd?

Et godt kjerringråd er at man bør være oppmerksom på å få i seg nok D-vitamin i at alle måneder med «R» i seg, altså fra september til april. Dersom fisk er utelukket eller sjeldent i kostholdet ditt, kan man vurdere å supplementere med et kosttilskudd – og da særlig i vinterhalvåret.

Det finnes tilskudd av D-vitamin alene eller i kombinasjon med andre vitaminer, mineraler eller annet. Et kombinasjonsprodukt kan ofte være en lur idè da disse er sammensatt med tanke på en optimal dosering. Et eksempel på dette er at D-vitamin er er til støtte for opptaket av kalsium.

Tilskudd vil dekke det daglige anbefalte behovet for de fleste. Enkelte personer kan likevel ha behov for mer dersom man er i spesielle situasjoner eller har et svært ensidig kosthold. Skal man kjøpe et tilskudd og er litt usikker, kan det være lurt å besøke et apotek. Da kan du få trygg faglig hjelp til å avdekke om man har et behov, og føle seg trygg på produktene man eventuelt blir anbefalt.

.

Lifeline Care KvinneBESTILL HELT GRATIS VAREPRØVE
Vi betaler porto!

About the author

Comments are closed.