fbpx

Lite energi?

Posted by / 17/11/2019 / Categories: Kvinne / 0 Comments

Mindre sollys kan gjøre at man føler seg uopplagt, men det finnes grep for å motvirke påvirkningen mørket har på oss.

Når dagene blir kortere og vi får mindre sollys, kan mange føle seg mer trøtt og sliten. Det er kanskje vanskeligere å stå opp om morgenen, det frister mer sove rett etter jobb og man mangler overskudd. Det er fullt mulig å gjøre grep for å motvirke det som på folkemunne kalles vintertretthet – og det gjennom kosthold og aktivitet.

Hvorfor føler jeg meg uopplagt nå?

For nordmenn er det en utfordring å produsere nok D-vitamin i vinterhalvåret, men det kan man kompensere for i kostholdet. I tillegg er det slik at mangel på sollys bidrar til at kroppen produserer mer av søvnhormonet melatonin, som gjør at vi blir trøtte.

Med andre ord kan det være helt naturlige årsaker til hvorfor man føler seg uopplagt på denne tiden av året.

Grep for å finne energien

Lys hemmer produksjonen av melatonin, mens mørket fremmer produksjonen. Av den grunn er det viktig å utnytte det lille dagslyset som vi får i denne årstiden. Sørg derfor å bruk tid utendørs og ellers i lyse omgivelser.

  • Utsett deg for lyse omgivelser
  • Gå turer og hold deg i aktivitet
  • Vurder lysterapilampe dersom du føler det er et behov.

Ensidig kosthold og mangel på aktivitet kan også føre til at man føler seg uopplagt. Det er mye man kan gjøre ved å ha en positiv mental innstilling, og derfor er det viktig å ikke dyrke at man føler seg nedstemt og trøtt. I tillegg bør man sørge for at kostholdet inneholder næringsstoffer som booster energien man trenger.

  • Få i deg Omega-3 gjennom fet fisk
  • Drikk nok vann

 

 Lifeline Care Kvinne

BESTILL HELT GRATIS VAREPRØVE

Vi betaler porto!

About the author

Comments are closed.