fbpx

Amming og kosthold

Posted by / 08/01/2020 / Categories: Ammende / 0 Comments

Som ammende er det viktig med et sunt og variert kosthold. Det vil gi deg mer energi til å takle den nye hverdagen. 

Det er ikke mulig å spise deg til mer næringsrik melk, men du kan påvirke typen fett som er i melken, og derfor er det lurt å få i seg omega-3. Når du ammer har du større energibehov enn når du er gravid. Kroppen din vil prioritere å produsere næringsrik melk til barnet, og derfor bruker rundt 600 kalorier mer hver dag om du fullammer. For å få i seg alle næringsstoffene kroppen trenger i denne perioden, kan det derfor være lurt å supplementere det du spiser med kosttilskudd. 

Hva bør jeg holde meg unna?

Selv om mange får høre at man bør holde seg unna matvarer som kål, løk og jordbær, er det ikke bevist noen sammenheng mellom denne maten og luft i magen hos barnet. Maten du spiser tas opp i fordøyelsessystemet og går videre til blodet, og fra blodet går det ut til melken. Melken kan derfor heller ikke påvirkes av kullsyren du får i deg ved å for eksempel drikke brus. 

Hva med maten jeg unngikk som gravid?

Det går også helt fint å spise muggost og spise kjøtt som ikke er gjennomstekt når du ammer. Det er også greit å spise honning, selv om barnet ikke skal få i seg det. Likevel bør du vaske hendene etter du har vært i kontakt med honning, og unngå å kysse barnet rett etter du selv har spist det. Dette er forhåndsregler for å være helt på den sikre siden. 

Kilde: ammehjelpen.no

BESTILL HELT GRATIS VAREPRØVE
Vi betaler porto!

 

About the author

Comments are closed.