fbpx

Lifeline Care-Mammaene møter personlig trener: Å trene mens du er gravid

Posted by / 15/11/2016 / Categories: Lifeline Care-Mamma / 0 Comments

Benedicte (26), Evis (26) og Maria (30) møtte personlig trener Per B.-Karlsson på SatsElixia Colosseum. Han er ekspert på trening for gravide. De var alle spente på hva som skjer med kroppen, og ikke minst om de kunne fortsette å trene som før, eller hvilket nivå de skulle legge treningen på. Med mer veske i kroppen, økt blodvolum, en gjennomsnittelig høyere puls og kroppstemperatur er det tross alt ikke like lett å trene som gravid.

– Når du blir gravid øker hormonproduksjonen i kroppen, og du kan føle deg både dårlig og trøtt. Slimhinnene hovner opp og blir tynnere, så man blør lettere. Videre starter kroppen å produsere hormonet relaxin som en del av forberedelsene til fødselen, som gjør at leddbånd og muskelfestene blir mykere. Det reduserer stabiliteten i kroppen og fremfor alt bekkenet. I tillegg får man naturlig nok dårligere balanse, forklarer Per.

FORDELER OG UNNGÅ
Det er flere fordeler med å trene under svangerskapet. Per ramser opp økt velvære, bedre søvn, redusert belastning, en sterkere kropp bedre forberedt på fødselen, og en større sjanse for å være aktiv videre etter fødselen. Han mener det rett og slett er viktig å trene når man er gravid, men at man må være nøye med å lytte til kroppen.

– Fortsett å trene det du liker, men i mer moderate mengder, og vær forsiktig med kontaktsporter. Tren med rolige bevegelser og god holdning. Du skal alltid føle at du har full kontroll på øvelsene du gjennomfører. Tenk også mer på å bruke pusten som et treningsverktøy. Da er det det lettere å opprettholde en god kjernestabilitet, fortsetter han.

Fortsett å trene det du liker, men i mer moderate mengder, og vær forsiktig med kontaktsporter!
Per B.-Karlsson, SATSElixia

Det er flere ting man ikke bør gjøre når man trener. Ettersom temperaturen i kroppen som tidligere nevnt øker når man er gravid, skal man også unngå høye temperaturer både fra omgivelsene og inne i kroppen. Man skal heller ikke trene spesielt lange økter når man er gravid.

– Etter 60 minutter har blodsukkeret sunket drastisk. Dette kan medføre svimmelhet, og da er det vanskeligere å holde fokus. Som er viktig når man må ha full kontroll på øvelsene man gjennomfører. Unngå øvelser med høy belastning, eller som skaper høyt buktrykk. Ligg heller ikke på ryggen for lenge. Det kan skape ubehag og utgjør samtidig en risiko for å forhindre næringstilførsel til fosteret, avslutter han.

PS! Personlig trener Per B.-Karlsson presiserer at det ikke finnes noen fasit for alle gravide, fordi alle naturlig nok er ulike. Han anbefaler derfor alle å oppsøke en personlig trener som er ekspert på gravid-trening, for å få tips og øvelser som passer best for vedkommende.

LIFELINE CARE-MAMMA
Vi følger fire flotte damer på veien til å bli mamma og under småbarnsperioden. De får personlig veiledning av blant annet personlig trener, ekspert på barneutstyr, apotek, ernæringsfysiolog, hudterapeut og fotograf. Hvem vet vel bedre hva man lurer på, en de som er gravide og mamma selv? Så deler vi selvfølgelig deres lærerike opplevelser med dere!

About the author

Comments are closed.